Άρθρα και Στοχασμοί


ΕΥΘΥΜΑ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΑ

NEO ETOΣ 2016 = Λιγότερο φαγητό, περισσότερη δουλειά, λιγότερα λόγια !

Ήλθε το νέο έτος. Ένα ακόμα έτος προστέθηκε στη ζωή μας. Κάποτε ήταν αίσιο και ευτυχές ή έτσι το θέλαμε. Τώρα δεν είναι. Δεν είμαστε βέβαια σε εμπόλεμη κατάσταση, ούτε σε κατοχή. Όμως ένα σφίξιμο, μια αναδοσιά, μια σκοτούρα και πίεση μας γυροφέρνουν συνέχεια. Η διαρκής οικονομική κρίση διέλυσε την υπομονή μας. Δεν προφθάνεις να πεις δόξα τω Θεώ και αμέσως αναφωνείς

“Παναγία μου βόηθα”!

Κουραστήκαμε να απογοητευόμαστε και να οργιζόμαστε από την πολιτική, τη διαφθορά, την απανθρωπιά, τη γενική παρακμή. Αναζητούμε άνθρωπο να του πούμε τον πόνο μας, αλλά βλέπουμε ότι ο δικός του πόνος είναι μεγαλύτερος!

Ποια συνταγή πρέπει άραγε να ακολουθήσουμε στο νέο έτος για να μη τρελαθούμε;

Κανείς δεν μπορεί να μας βρει το κατάλληλο φάρμακο. Δυστυχώς μόνοι μας πρέπει να πορευθούμε. Συνταγές για να περάσουμε καλύτερα το νέο έτος 2016 θα ακούσετε πολλές. Νομίζω ότι μία πρακτική συμβουλή, την οποία αν εφαρμόσουμε δεν θα χάσουμε, είναι και αυτή που προτείνει λιγότερο φαγητό, περισσότερη δουλειά, λιγότερα λόγια. Με την έννοια ότι σωματικά και ψυχικά θα νοιώσουμε καλύτερα.

Λιγότερο φαγητό.

Σωστή διατροφή σημαίνει να σηκώνεσαι από το τραπέζι και να πεινάς ακόμη. “Κοιλίας κράτει”, είπε ο σοφός. Όμως το σύνδρομο της κατοχής δεν μας αφήνει να κρίνουμε πότε πρέπει να σταματούμε το φαγητό. Καλοπέραση εννοούμε το “φάγωμεν και πίωμεν” συνήθως πάνω από το επιτρεπόμενο όριο. Άλλοι είπαν ότι με τα δόντια του ο άνθρωπος σκάβει τον λάκκο του. Οι γιατροί τονίζουν:

“να τρώτε με μέτρο”, από λίγο κάθε φορά και πολλές φορές την ημέρα. Το βράδυ, σαν ζητιάνοι. Η διατροφή σας να είναι υγιεινή και Μεσογειακή.

Εμείς αναγάγαμε το φαγητό σε …..επιστήμη και πρωταρχικό μας μέλημα. Τα κανάλια στα ΜΜΕ ασχολούνται συνέχεια με συνταγές φαγητών, λιχουδιές, γλυκά και διάφορα άλλα γαργαλιστικά… χοληστερινούχα, …ζαχαρούχα και… υπερτασηκούχα! Δεν μας λένε όμως ότι αυτά όλα είναι μεν καλά αλλά θα πρέπει να τα… καίμε κιόλας, κοπιάζοντας σε αγροτικές εργασίες ή φέρνοντας πολλές “φούρλες” στην πλατεία ή τρέχοντας στο άλσος γύρω-γύρω επί μία ώρα! Αν σου πουν ότι ναι, μπορείς να τα καταναλώσεις όλα αυτά, αλλά θα πρέπει όμως στη συνέχεια και να πάρεις τους δρόμους τρέχοντας επί μία ώρα για την υγεία σου ή να σκάβεις τον κήπο σου, σίγουρα θα προτιμήσεις το καθισιό στο καναπέ ή ακόμα χειρότερα, θα προτιμήσεις την ξάπλα στο κρεβάτι!. Διότι σαν Ελληνάρας - καλοπερασάκιας που είσαι εύκολα κρίνεις ότι μετά το φαγητό η ξάπλα στο κρεβάτι είναι ασυγκρίτως καλύτερο πράγμα από το καθισιό στο καναπέ!. Δηλαδή μιλάμε για σκέτη αυτοκτονία!! Εύγε μας!

Περισσότερη δουλειά

Η αργία ήταν πάντα μήτηρ πάσης κακίας. Αντίθετα η εργασία ήταν πάντα το φάρμακο για όλες τις αρρώστιες. Κακώς συνδυάσαμε την εργασία μόνο με το χρήμα. Οι αρχαίου σοφοί έλεγαν: “Αργός μη μένε, μηδ΄αν πλουτείς” (Πιττακός). Εμείς αν δεν υπήρχε απόλυτη ανάγκη δεν θα δουλεύαμε. Στις παλιότερες ένδοξες εποχές των παχιών αγελάδων, σαν εξυπνάκηδες που είμαστε, κοροϊδεύαμε κιόλας

τους άλλους εργαζόμενους λέγοντας ότι στην Ελλάδα μόνο τα ρολόγια και τα κορόιδα δουλεύουνε !

Σε κάποιο Ψυχολογικό Ινστιτούτο οι εργαζόμενοι έγραψαν στον πίνακα τα εξής σοφά για την εργασιοθεραπεία:

“Αν είσαι φτωχός να εργάζεσαι.

Αν είσαι πλούσιος να εργάζεσαι.

Αν αισθάνεσαι φορτωμένος με ευθύνες, να εργάζεσαι.

Αν είσαι ευτυχισμένος να εργάζεσαι.

Αν έρχεται συντροφιά σου ο πόνος, εργάζου.

Αν κλονίζεται η πίστη σου και σε απογοητεύει η λογική σου, εργάζου.

Αν διαλύονται τα όνειρά σου και φαίνεται χαμένη η ελπίδα σου, εργάζου.

Να εργάζεσαι σαν να βρίσκεται η ζωή σου σε κίνδυνο.

Ο,τι και αν σε βασανίζει, εργάζου.

Η Εργασία είναι η καλύτερη γήινη ιατρική που διαθέτουμε.

Η Εργασία θεραπεύει τους σωματικούς και ψυχικούς πόνους

Οι αρχαίοι έλεγαν:

*Δει τους βροτούς, μέχρις ου αν ζώσι, πονείν (Ησίοδος).

*Tων πόνων ημίν πωλούσιν πάντα τα αγαθά οι Θεοί. (Επίχαρμος).

*Το μεν εργάζεσθαι αγαθόν, το δε αργείν κακόν (Ξενοφών).

*Ο μη εργαζόμενος μηδέ εσθιέτω (Αγία Γραφή).

*Λιγότερα λόγια.

Η γενική φτώχεια φέρνει και γκρίνια. Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια λέει ο λαός μας. Συνήθως τα πολλά λόγια είναι κουτσομπολιό. Γλώσσας κράτει είπε ο σοφός Διογένης. Ο λαός μας είπε πριν μιλάς να βουτάς τη γλώσσα στο μυαλό. Τα καλά λόγια σπανίζουν πλέον. Σε δημόσιες ή ιδιωτικές κουβέντες σαρώνει η αρνητική εικόνα για τον τάδε, τον απλό συνάδελφο, τον γείτονα, τον πατριώτη ή ακόμα και τον φίλο. Είμαστε έτοιμοι, σε πρώτη ευκαιρία, να αποκαθηλώσουμε, να απαξιώσουμε, να υποτιμήσουμε και να υποβαθμίσουμε κάποιον. Σπανίως θα τον επαινέσουμε ή θα του πούμε μπράβο για αυτό που έκανες. Η ανθρωποφαγία καιροφυλακτεί ως άμεση αντίδραση στην όποια διάκριση προσώπου , η δε ζήλια ορθώνει τείχη στην επιτυχία του άλλου και στη δική μας μη αναγνώριση. Εύκολα σήμερα γίνεται κάποιος καχύποπτος και λασπολογεί όχι πια μόνο για τον πολιτικό του αλλά και για τον διπλανό του. Το παλιό κατινίστικο κουτσομπολιό “επήγες και είπες και έλεγες πως πήγα και είπα και έλεγα” έγινε ενδημικό πλέον φαινόμενο. Έχει πάρει άλλη μορφή που φύτρωσε σαν μανιτάρι, δηλητηριάζει σκέψεις και σπιλώνει υπολήψεις. Βοήθησαν σ΄αυτό οι ειδήσεις των ΜΜΕ, όπου συνεχώς αποκαλύπτονται σκάνδαλα, κλοπές δημοσίου χρήματος, παρανομίες, μίζες, φακελάκια κλπ. Με μεγάλη ευκολία σήμερα ισοπεδώνουμε τα πάντα και κατηγορούμε κάποιον για διαφθορά, χωρίς να έχουμε αποδείξεις. Η καχυποψία περισσεύει.

(Παρένθεση: πρόσφατα σε ποινικό Δικαστήριο των Αθηνών, όπως έγραψαν οι εφημερίδες, ο κατηγορούμενος διέδωσε ότι “Ο μπατζανάκης μου, μού είπε ότι η εξαδέλφη του, του είπε ότι η αδελφή του πατέρα της, της είπε ότι ο Ταδόπουλος είναι λαμόγιο. Για την ιστορία να σημειωθεί ότι ο κατηγορούμενος τελικά τιμωρήθηκε με πρόστιμο 10.000 ευρώ γιατί απλώς διέδωσε χωρίς να μπορεί να το αποδείξει ότι ο Ταδόπουλος είναι λαμόγιο).

Σημεία παρακμής και κατάπτωσης. Γι αυτό σας λέω, λιγότερα λόγια. Μην κουτσομπολεύουμε. Γλώσσα κακή, οξυτέρα ακμής ξίφους (Πυθαγόρας). Ας κουβεντιάστε μεταξύ μας ήρεμα και απλά, ας πούμε παλιές ιστορίες, ας διηγηθούμε ανέκδοτα, ας τραγουδήσουμε, ας θυμηθούμε τους παλιούς και ας τους περιγράψουμε, ας πούμε καμιά καλή ιδέα για το χωριό μας, ας χορέψουμε, ας διαβάσουμε. Μην μας τρώει η ξένη έννοια, όπως τον φτωχό και τον χωριάτη.

Η συνταγή της καλής ζωής είναι γνωστή πια σε όλους: Υγιεινή διατροφή, άσκηση, όχι στρες, όχι κάπνισμα, όχι καταχρήσεις. Παν μέτρον άριστον!

Με βάση την παραπάνω συνταγή ή και όποια άλλη σεις κρίνετε κατάλληλη ας προσπαθήσουμε να ζήσουμε καλύτερα το νέο χρόνο 2016!.

Καλή χρονιά και υγείαν να έχωμεν!

(Ο Δ. Κουκουζής είναι κοντοχωριανός από το Λευκοχώρι, το οποίο επισκέπτεται πολύ συχνά. Είναι δικηγόρος και συνταξιούχος τραπεζικός. Συμμαθητής στο Γυμνάσιο Λαγκαδίων και στενός φίλος με πολλά Σερβιωτόπουλα.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα Σερβαίων Αρκαδίας

 www.servou.gr


Ομιλούμε Ελληνικά;..

Ως γνωστόν οι πρωτόγονοι χρησιμοποιούσαν άναρθρες κραυγές για επικοινωνία ενώ ο πολιτισμός προϋποθέτει γλώσσα. Η γλώσσα, που είναι αποδεδειγμένα το εργαλείο του πνεύματος. Όπως σκεφτόμαστε, έτσι μιλάμε και γράφουμε. Η κάθε σκέψη προϋποθέτει μια διεργασία στους νευρώνες, προκαλεί κραδασμό που αφυπνίζει τον εγκέφαλο, και εν τέλει εκφράζεται με τη γλώσσα.

Είναι ο μέγας πλούτος, ο χείμαρρος των λέξεων που έρχονται και κουμπώνουν απόλυτα με την κάθε μας σκέψη, καθεμία για κάθε διαφορετική έννοια ώστε να μην κινδυνεύουμε ποτέ να παρεξηγηθεί τίποτε. Πολλαπλές έννοιες, επίσης, για να εκφράσουν με ακρίβεια το επιθυμητό. 

Εδώ και χρόνια όμως φωνές πολλές επισημαίνουν ότι η ελληνική γλώσσα ασθενεί βαρέως και υπάρχει φόβος και ανησυχία για ανήκεστο βλάβη.

 

Δυστυχώς δεν δίνεται η προσήκουσα σημασία και από την εκπαίδευση ακόμη. Τόσες άχρηστες πληροφορίες δίνονται στο σχολειό και φοβηθήκαμε μήπως κουραστούν τα παιδιά στο θέμα της γλώσσας. Το αποτέλεσμα, δυσκολεύονται να εκφέρουν λόγο. Γιατί είναι εν πολλοίς πια μόνο ακουστικός εφόσον ο ρόλος του βιβλίου πια μειονεκτεί. Το Διαδίκτυο ναι μεν έχει τα καλά του, αλλά οι περισσότεροι το εμπιστεύονται άκριτα, με αποτέλεσμα πολλάκις την παραπληροφόρηση και τη λάθος γνώση. Παρ' όλα αυτά, αλίμονο, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, ως σημείο αναφοράς, όπως ακριβώς και η τηλεόραση, απέχοντας παρασάγγας από το αληθές και το ορθόν. Μεγάλη παρέα οι ηθικοί αυτουργοί στον φόνο!

Λάθη τόσα πολλά!

Θα σταθούμε πρώτα στην προφορά και στον συλλαβισμό των λέξεων που το θεωρούμε καίριο θέμα. Από το Δημοτικό το πρώτο πράγμα που μαθαίναμε ήταν η ανάγνωση για να διαβάζουμε σωστά ώστε να μπορούμε να μιλήσουμε και σωστά. Και, έπειτα, ο συλλαβισμός, ο χωρισμός των λέξεων σε συλλαβές, ο οποίος βεβαίως γίνεται με βάση κάποιους κανόνες.

Πρωτίστως, επισημαίνουμε κάτι εντυπωσιακό. Πόσο καιρό να συμβαίνει, άραγε; Τη λάθος προφορά των λέξεων με συνεχόμενα φωνήεντα, ασχέτως αν είναι απλώς φωνήεντα, δίψηφα, δίφθογγοι ή καταχρηστικοί δίφθογγοι. Όλα γίνονται ως εκ θαύματος μια συλλαβή! Στο κοντινό παρελθόν, θυμόμαστε, ότι λοιδορούσαμε έναν πρώην πρωθυπουργό που μιλούσε για ποι-ό-τη-τα και την πρόφερε «ποιό-τη-τα», ενώ  και η σάτιρα τον είχε περιποιηθεί καταλλήλως εκείνη την εποχή.

Προσφάτως όμως προσέξαμε και άλλους πρωθυπουργούς και σχεδόν όλους τους ταγούς αυτής της χώρας να προφέρουν τα δύο συνεχόμενα φωνήεντα κολλημένα και να ακούγονται όλες οι λέξεις, σύνθετες ή μη, σαν να έχουν υποστεί συνίζηση, δηλαδή να προφέρονται όλα μαζί. Ειδικά εκείνα τα καταπονημένα –ια, -ιε, -ιο (βλέπε α-διέ-ξο-δο, σχε-διά-ζω, πα-ρου-σιά-ζω) ηχούν βάναυσα και συλλαβίζονται όπως η ρο-διά, τα παι-διά, ο Γιάν-νης. Έτσι, λοιπόν, αυτός ο πολτός των φωνηέντων που ασφυκτιούν ακούγεται ηχητικά στην κυριολεξία σαν ένα «νιανιά». Το αφτί, δεν γίνεται, αντιδρά σε αυτή τη χασμωδία, στον βαρβαρισμό.

Εξυπακούεται ότι το θέμα δεν αφορά μόνο τους πολιτικούς αλλά είναι σαν ιός που έχει μεταδοθεί ραγδαία. Γινόμαστε ως διά μαγείας όλοι άξιοι μιμητές των λαθών! Παρακολουθώντας επισταμένως τα οπτικοακουστικά ΜΜΕ, μετά μεγίστης περιεργείας, τα οποία είναι και αυτά που ως γνωστόν δίνουν τα πρώτα δείγματα γραφής, διαπιστώσαμε ότι παρουσιαστές απόφοιτοι των μεγάλων της δημοσιογραφίας σχολών με το μικρόφωνο-καλάσνικοφ στο χέρι και οι περιωπής καλεσμένοι τους, μιλούν και εκεί στην πλειονότητά τους ακριβώς με τον ίδιο τρόπο! Το σχολείο λέτε να υστερεί αυτού του «θαύματος»; Σε αυτή την περίπτωση, άξιον απορίας είναι ποιος μόλυνε ποιον; Μήπως λανσάρεται κάποια μόδα που πρέπει να την ακολουθήσουμε όλοι συλλήβδην; Ή μήπως αλλάξαμε μέσα στην ευκολία και αυτήν την προφορά της Ελληνικής και θα μιλάμε σαν να φτύνουμε, ή με αυτόν τον κολλώδη, γλοιώδη (γλοιώ-δη προφέρεται πλέον) τρόπο, που αντικατοπτρίζει και τον σεβασμό που έχουμε προς τη γλώσσα μας;

 

 Άλλη καινοτομία: Όλες οι μονοσύλλαβες λέξεις  τις περισσότερες φορές συγχωνεύονται με την επόμενη λέξη (πωσείναι) και μετατρέπονται ως εκ θαύματος σε μία. Ωστόσο και οι καημένες οι δισύλλαβες έχουν την ίδια τύχη, υποστηριζόμενες σθεναρά από τις διαφημίσεις της τηλεόρασης και τους δημοσιογραφίσκους που χωρίς έλεος λένε «Μαθετώρα» ή «παράτη διαβεβαίωση». Είναι λογικό, και δικαιολογείται, ζούμε κρίσεις όλων των ειδών, τουλάχιστον σε αυτή τη χώρα, είναι δυνατόν η γλώσσα να βρισκόταν εκτός προσκηνίου και να έκανε τη διαφορά; Να μη γλεντήσει και αυτή την κατάντια μας συνιζάνοντας, δηλαδή σε καταβύθιση ή κατάρρευση; Ψύλλος στ’ άχυρα, θα πει κανείς. Εδώ θυσιάζονται άνθρωποι και άνθρωποι, αρχές, ιδέες, αξίες, ό,τι κάποτε λέγαμε αρετή, στον βωμό…

 Ακόμη και οι όμορφες «εξεζητημένες» λέξεις, που τις συμπαρασύρει ο όρος λόγιες, παρότι σπάνια πλέον εμπλουτίζουν τη γλώσσα μας, έχουν την ατυχία να χρησιμοποιούνται μερικές φορές από κάποιους εντελώς ακατάλληλα και μάλιστα να γίνονται του συρμού. Άσχετες, αταίριαστες [ή τελείως λανθασμένες – ουκ έστιν αριθμός τέτοιων κρουσμάτων], απλώς παριστάνουμε ότι τις γνωρίζουμε για λόγους εντυπωσιασμού. Και έτσι, ασχημονώντας εμείς, ασχημαίνουν αυτές, κατακρημνίζονται, αφού δεν περιέχουν την έννοια που έχουν ως αποστολή. Συν τον βερμπαλισμό σε άκρατο βαθμό! Διαπράττεται λοιπόν δολοφονία εν ψυχρώ και χωρίς αιδώ.

Έχουμε γίνει Κολόμβοι της γλώσσας και ανακαλύπτουμε επίθετα-μαργαριτάρια, και στον γραπτό και στον προφορικό λόγο, που δεν υπάρχουν σε κανένα λεξικό, και μάλιστα το θεωρούμε και αναφαίρετο δικαίωμά μας. Γνωρίζουμε κάποιο ρήμα και από εκεί ορμώμενοι μεγαλουργούμε αναίσχυντα και ανερυθρίαστα εφευρίσκοντας νέα επίθετα-τέρατα! Υπάρχουν άπειρα παραδείγματα!

Στο ίδιο πλαίσιο: καμία σωστή στίξη και κανένας χρωματισμός στην εκφορά του λόγου ή στο διάβασμα του γραπτού κειμένου,  με συνέπεια να φαίνεται η Ελληνική ως ξένη γλώσσα, ή πλήρως ακατανόητη. Εν τω μεταξύ, πιθανώς  για το καλό μας,  για να μη μας στενοχωρήσουν και να μη στενοχωρηθούν,  το πιο τραγικό γεγονός στις ειδήσεις αποπνέει μια υποβόσκουσα αλλά διάχυτη ηδυπάθεια όταν εκφέρεται από τις γυναικείες φωνές, άλλοτε πολύ χαρούμενες και άλλοτε μισοπεθαμένες. Όλα από όλους χωρίς βεβαίως στίξη, ή ασχέτως τοποθετημένα κόμματα, που αλλάζουν παντελώς το νόημα! (Αποθανέτω η ψυχή μου, μετά, των αλλοφύλων, είπε κάποιος ρεπόρτερ).

 Δεν υπάρχει λαός που δεν αγαπάει τη γλώσσα του, αυτήν που δημιούργησαν οι πρόγονοί του, και που από τότε έχει πορευθεί γράφοντας ο καθείς τη δική του ιστορία και παράγοντας τον δικό του πολιτισμό. Και σε εμάς τώρα, σε μια γλώσσα χιλιάδων ετών, γιατί να μη συμβαίνει το ίδιο;  Δεν θα έπρεπε λίγη ευαισθητοποίηση; Από τους ανθρώπους τους ειδικούς, τους λεγόμενους πνευματικούς, ή τους ειδήμονες, τέλος πάντων, να αποδυθούν, βρε παιδί μου, σε έναν αγώνα αληθινής σωτηρίας,  εξάλλου η χώρα βρίθει ψευδοσωτήρων,   προκειμένου να μην τη δώσουμε κληρονομιά τόσο διαστρεβλωμένη. 

 

Εμείς βροτοί που θα εγκαταλείψουμε τα εγκόσμια, η γλώσσα όμως όχι. Και ας λένε μερικοί ότι στη δημοτική έχουμε το δικαίωμα να μιλάμε όπως λάχει. Δεν είναι έτσι. Η γλώσσα παρέμεινε ζωντανή γιατί τη σεβάσθηκαν και την αγάπησαν οι πάντες, από τον απλό λαό ως τους γραμματιζούμενους, και μας την παρέδωσαν, με όλη της την ποικιλία και την αφθονία φυσικά που μπολιάσθηκε συν τω χρόνω.

Επειδή καταγινόμαστε κυρίως με τον προφορικό λόγο και τους «επίζηλους» ρήτορες, αφήνουμε στην άκρη τον γραπτό, που είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο και εκεί επικρατεί ένα πραγματικό αλαλούμ. Γεμίσαμε επίδοξους συγγραφείς, ανεξέλεγκτους, χωρίς γνώση της γλώσσας, και που απευθύνονται ή πλάθουν αντιστοίχως  ένα απαίδευτο κοινό χωρίς απαιτήσεις. Δηλώνουν μάλιστα επιστήμονες με περγαμηνές και κάτοχοι ουκ ολίγων πτυχίων!

 

Μαρίνα  Αθ. Μαραγκού TEXNOGRAFIA

 

Αναδημοσίευση από το site     www.servou.gr